Butt- eller Spiss- kompetanse?

Hva er egentlig spisskompetanse?

Blir da motstykket buttkompetanse?

Hvordan bygger og beholder vi spisskompetanse, og hva vil landets selskaper ha?


For å gi et bilde på skikkelig spisskompetanse, kan vi se på et pitstop crew i Formel 1 sirkuset.

Denne lille videoen viser dem i aksjon: https://www.youtube.com/watch?v=aHSUp7msCIE

En rekke oppgaver er spesialisert og profesjonalisert til det ytterste. Oppgavene er i utgangspunktet ikke veldig kompliserte, men de må gjøres. De må også gjøres helt rett, og til helt rett tid. Om man skal vinne. Og det er vel målet om man stiller opp i en konkurranse. Dess skarpere konkurranse man har, jo spissere må også egen kompetanse være.

Men hvordan ser vi på på kompetanse i oljebransjen, og skal den være Spiss- eller Butt-?

Når det gjelder lederne, har det lenge vært opplest og vedtatt, at en leder skal være flink og lede, og at han kan lede hvem som helst, om han er flink. Altså kan han eller hun lede et bakeri det ene året, før vedkommende tar over roret i et rederi, det neste året. Man må bare sørge for at han har nok folk rundt seg, med nok kunnskap om hva selskapet egentlig driver med. Men i dag synes det for meg som om det er viktig å bytte ut og rotere på absolutt alle ledere. Helt ned på mellomleder nivå. Men hvem innehar spisskompetansen og kontinuiteten?

Kjenner du til noen Butte- ledere?

Men hva med spisskompetansen i depotet? Altså i den spisse enden av oljebransjen?

Jeg mener at vi i dag bygger ned spisskompetansen også ute i den spisse enden! Flerfaglighet og krysstrening er ord i tiden. Stadig færre personer, skal hver for seg beherske stadig flere oppgaver. Dette gjelder både faglig, men også når det gjelder beredskap. Det er ikke uvanlig at noen har 4 ulike beredskapsoppgaver. Men er det praktisk mulig, å bygge gode nok lag, på denne måten? Hvor mange hatter er det mulig å inneha på en gang? Og hvilke oppgaver er det direkte farlig å tukle med? Personlig er jeg redd den neste dødsulykken offshore, kommer innen kran og løft eller boring. Men hvorfor mener jeg det?

I uken som var, deltok jeg på kongressen til SAFE. Der snakket jeg med mange innenfor nettopp boring og kran og løft fra mange selskaper. Men jeg kjente igjen fortellingen, fra egen arbeidsplass. Stadig færre folk skal holde hulene igang, og det medfører at hver enkelt må ta på seg stadig flere oppgaver. Man kutter folk og oppretter kombistillinger. Ikke fordi vedkommende behersker oppgaven, men fordi det er for få folk å spille på. Men risikoen vil gå opp, og hvert «pitstop» vil ta lenger tid. Jeg er jammen glad at ikke selskapene innen Norsk oljeindustri melder seg på Formel 1 karusellen. Selv om de garantert ville brukt minst penger på pitstop crewet, er jeg redd resultatene hadde blitt dårlige.

Boring og kran og løft var i mange år meget utsatt for alvorlige ulykker. Kun innenfor kran og løft var det 9 dødsulykker på Norsk sokkel, i tidsrommet 1994 – 1999. Men så satte fagforeningene (ikke minst SAFE) og etterhvert myndighetene foten ned! Skikkelig. Man brettet opp ermene og satte inn mange tiltak. Man reindyrket blant annet oppgavene. Eller spisset kompetansen. Og det har faktisk virket! Fra 2000 – 2017 har det vært 0 dødsulykker innen kran og løft.

Men disse tingene har tydeligvis både myndighetene og selskapenes ledere glemt. I dag vil man tilbake til «de gode gamle dager» Når menn var menn, og dekksfolk endte opp flate som pannekaker!» Man ønsker å butte kompetansen i den spisse enden. Jeg håper ikke konkurransen er skarp, for da taper vi.

Hvorfor ser ikke selskapenes ledere disse tingene? Kanskje fordi de kom fra direktørstolen i et bakeri i fjor? Eller et regnskapskontor? Hva vet jeg.

Men noen ting vet jeg. Blant annet at Ruchnecker med 10 fingre i behold, faktisk er et skikkelig kvalitets stempel! Da har de både rett kompetanse, fokus på oppgavene, nødvendig utstyr og tid til å utføre jobben skikkelig. En annen ting jeg er helt sikker på, er at jeg hater flate dekksarbeidere!

Jeg skal gi deg en siste garanti, og det at både myndighetenes representanter og selskapenes ledere, vil agere helt likt, når likene etterhvert skal flys til land. Alle er like overasket, og dette kom helt overraskende på dem…. Og det sikkert sant. De har ikke fått med seg risikoen. Men det mangler ikke på advarsler. Hovedproblemet i industrien vår i dag er at det ikke hjelper å si ifra, om man ser noe. Fordi dem vi sier ifra til, ikke klarer å lytte. De er rett og slett for butte. Så da sitter vi der. Butt både her og der


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *